Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Niedziela, 2024-11-10 ( Imieniny: Leny, Lubomira)

Buletyn Informacji Publicznej VII Liceum Ogólnokształcącego imienia Juliusza Słowackiego w Warszawie - DZIAŁ VII STATUTU - ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA

DZIAŁ VII STATUTU - ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA

Rozdział 1
Ogólne zasady oceniania

§ 74

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności, w tym udzielaniu uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie wskazówek do dalszej nauki oraz formułowaniu oceny.
  2. Oceniania dokonuje się w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i z realizowanych w szkole programów nauczania.
  3. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    1. poinformowanie ucznia o poziomie jego edukacyjnych osiągnięć i postępach w tym zakresie;
    2. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co umie wykonać dobrze oraz jak powinien się dalej uczyć;
    3. niesienie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju;
    4. motywowanie ucznia do dalszej pracy;
    5. dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o specjalnych uzdolnieniach, postępach, trudnościach ucznia;
    6. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
  4. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców;
    2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
    3. bieżące ocenianie według skali i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych;
    4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających;
    5. ustalanie ocen klasyfikacyjnych – śródrocznych i rocznych - oraz warunków i trybu uzyskania ocen rocznych wyższych niż przewidywane;
    6. ustalanie sposobu i warunków przekazywania rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
  5. Szczegółowe zasady oceniania przedmiotowego uwzględniającego specyfikę przedmiotu określają przedmiotowe zasady oceniania, spójne z zasadami wewnątrzszkolnego oceniania.
  6. Na początku roku szkolnego nauczyciele na pierwszych zajęciach swego przedmiotu, a wychowawcy klas na zebraniach rodziców informują o:
    1. wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanych programów nauczania;
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów (np. odpowiedzi ustne, prace klasowe, testy, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, prace nadobowiązkowe);
    3. zasadach oceniania zachowania;
    4. warunkach i trybie uzyskiwania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych (rocznych i śródrocznych) z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania;
    5. sposobach i warunkach przekazywania rodzicom informacji o postępach, trudnościach i o szczególnych uzdolnieniach ucznia, w tym o formach udostępniania uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych.

§ 75

  1. Przyjęte są następujące definicje określeń prac pisemnych:
    1. praca klasowa – praca, która trwa całą jednostkę lekcyjną lub dłużej i obejmuje materiał większy niż z trzech lekcji, a sprawdzeniu poddaje głównie poziom wiadomości;
    2. sprawdzian – praca, która trwa całą jednostkę lekcyjną lub dłużej, obejmuje materiał większy niż jeden dział programu nauczania, diagnozuje przede wszystkim poziom umiejętności, w mniejszym stopniu poziom wiadomości;
    3. test – praca w formie odpowiedzi na pytania testowe zamknięte (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) i otwarte, diagnozująca głównie poziom wiadomości; czas trwania testu i zakres materiału mogą być różne, ustala je nauczyciel lub zespół przedmiotowy przygotowujący test;
    4. kartkówka – praca, która trwa do 15 minut i obejmuje materiał z zakresu od jednej do trzech ostatnich lekcji bądź sprawdza przygotowanie uczniów z materiału zawartego w pracy domowej (w tym znajomość lektur).
  2. Ocenami najwyższej wagi są oceny z pisemnych prac klasowych, testów lub sprawdzianów i z odpowiedzi ustnych. Pozostałe formy oceniania uzupełniają ocenę końcową. Wszystkie oceny są na bieżąco wpisywane do dziennika lekcyjnego. Maksymalna łączna ilość sprawdzianów, prac klasowych i testów w tygodniu wynosi trzy.
  3. W ocenie pracy ucznia korzystającego z niedozwolonych form pomocy uwzględnia się tylko tę jej część, co do której istnieje pewność samodzielnego napisania przez ucznia. Za część niesamodzielną przyznaje się o p/ nie uwzględnia się tej części w końcowej ocenie pracy.
  4. Prace klasowe, sprawdziany i testy są zapowiadane uczniom z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem; adnotację o zaplanowanej pracy nauczyciel umieszcza w dzienniku lekcyjnym. Kartkówki mogą być niezapowiedziane.
  5. Uczeń nieobecny na sprawdzianie, pracy klasowej lub teście ma obowiązek przystąpić do nich lub do ich odpowiedników pod względem zakresu materiału przygotowanych przez nauczyciela w ciągu 14 dni roboczych od dnia powrotu do szkoły. Termin ustala nauczyciel w porozumieniu z uczniem.

§ 76

  1. Nauczycieli przy sprawdzaniu i ocenianiu prac pisemnych obowiązują następujące terminy:
    1. w ciągu dwóch tygodni uczniowie otrzymują informację o wyniku prac klasowych obejmujących materiał do jednego działu, testów, kartkówek;
    2. w ciągu trzech tygodni uczniowie otrzymują informację o ocenie wypracowań, sprawdzianów oraz obszernych prac klasowych obejmujących znaczną partię materiału (ponad jeden dział);
    3. określone w punktach 1) i 2) terminy ulegają przesunięciu w sytuacji przebywania nauczyciela na zwolnieniu lekarskim oraz nie zalicza się do nich okresów przerw świątecznych i wypoczynkowych;
  2. Po przekroczeniu przez nauczyciela terminów, o jakich mowa w ustępie 1, oceny z prac pisemnych wpisywane są do dziennika jedynie uczniom, którzy sobie tego życzą; oceny pozostałych uczniów nie są wpisywane.
  3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
  4. Sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są jawne i są udostępniane uczniom i ich rodzicom. Sposób udostępniania określony jest w przedmiotowych zasadach oceniania każdego nauczyciela. Przyjęte są – do wyboru przez nauczyciela – dwie formy udostępniania:
    1. albo nauczyciel każdą sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną oddaje uczniom, a w ten sposób prace uważa się za udostępnione wszystkim zainteresowanym;
    2. albo nauczyciel zezwala na skopiowanie lub sfotografowanie ocenionych prac pisemnych przez ucznia, zaś oryginały przechowuje w taki sposób, aby na prośbę ucznia lub jego rodziców możliwy był sprawny wgląd do pracy. Ocenione prace pisemne są przy tym przechowywane w ciągu całego roku szkolnego, do 14 dnia po dniu rozdania świadectw.

§ 77

  1. Uczeń ma prawo:
    1. zgłosić nieprzygotowanie do lekcji 1 raz w semestrze w przypadku przedmiotu realizowanego w wymiarze do 3 godzin tygodniowo i 2 razy w pozostałych przypadkach;
    2. dodatkowo zgłosić nieprzygotowanie po co najmniej tygodniowej usprawiedliwionej nieobecności w szkole;
    3. do jednokrotnej poprawy oceny ze sprawdzianu, pracy klasowej lub testu w formie ustalonej w przedmiotowych zasadach oceniania i terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych.
  2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę ma obowiązek ją uzasadnić. Uzasadnia ocenę w formie ustnej podczas rozmowy bezpośredniej lub telefonicznej. W wypadku dalszych niejasności nauczyciel na wniosek ucznia lub rodzica, złożony na piśmie do dyrekcji szkoły, ma obowiązek uzasadnić ustaloną ocenę w formie pisemnej, w terminie do 5 dni roboczych.
  3. Na dziesięć dni roboczych przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla ucznia wszystkich rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie zachowania. Informowanie odbywa się poprzez dokonanie zapisów w dzienniku elektronicznym.
  4. Uczeń, który został poinformowany o przewidywanej ocenie (śródrocznej lub końcowej), ma prawo wystąpić o egzamin sprawdzający, jeżeli podczas ustalania oceny doszło do naruszenia zasad wewnątrzszkolnego oceniania.
  5. Decyzję o dopuszczeniu do egzaminu sprawdzającego – w terminie poprzedzającym zebranie rady pedagogicznej zatwierdzającej wyniki klasyfikacji – podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących danego ucznia.
  6. Nieprzystąpienie do egzaminu sprawdzającego w wyznaczonym terminie, bez względu na przyczynę, jest równoznaczne z utrzymaniem oceny.
  7. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w trybie określonym dla egzaminu poprawkowego.
  8. Na wniosek ucznia lub rodzica dyrektor szkoły lub jego zastępca udostępnia uczniowi lub rodzicowi sprawdzoną i ocenioną pracę napisaną podczas egzaminu sprawdzającego.
  9. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną śródroczną, ma obowiązek uzupełnić materiał, za który nie uzyskał oceny pozytywnej, w terminie ustalonym przez radę pedagogiczną. Szczegółowe zasady uzupełniania materiału i odnośnego sprawdzianu określone są w procedurze „Postępowanie w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej śródrocznej”, opublikowanej na stronie internetowej szkoły.
  10. Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne wobec ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w przyswajaniu wiedzy lub deficyty rozwojowe.
  11. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego brany jest pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, m.in.:
    1. wkład pracy i zaangażowanie ucznia podczas zajęć lekcyjnych, a także systematyczne uczęszczanie i gotowość do zajęć;
    2. przygotowanie do zajęć;
    3. postęp w opanowywaniu umiejętności;
    4. wyniki sportowe, reprezentowanie szkoły, klubu, kraju;
    5. aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
  12. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i zajęć z informatyki. Uczeń może być także zwolniony na czas określony z wykonywania niektórych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego.
  13. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki albo zwolnieniu z wykonywania niektórych ćwiczeń fizycznych podejmuje dyrektor szkoły na podstawie wydanej przez lekarza opinii o – odpowiednio – braku możliwości lub ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach. Zwolnienie obejmuje czas określony w tej opinii.
  14. Na podstawie opinii poradni psychologiczno–pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, lub orzeczenia o niepełnosprawności albo o potrzebie nauczania indywidualnego oraz na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, uczeń z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi, autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego do końca nauki w liceum. W takim przypadku w dokumentacji wyników nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony/a”.
  15. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć na okres uniemożliwiający ustalenie oceny klasyfikacyjnej (śródrocznej lub rocznej) w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony/a".
  16. Osiągnięcia edukacyjne uczniów dokumentuje się w dzienniku lekcyjnym. Dziennik lekcyjny ma formę elektroniczną.
Rozdział 2
Klasyfikowanie uczniów

§ 78

  1. Klasyfikowanie polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
  2. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego. Dokonuje się tego w ostatniej dekadzie stycznia.
  3. Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
  4. Minimalna liczba ocen bieżących w półroczu, uprawniająca do wystawienia oceny śródrocznej lub oceny na koniec roku szkolnego, wynosi 3.
  5. Jeśli nauka danego przedmiotu jest zakończona w I półroczu, ocena klasyfikacyjna śródroczna zostaje przepisana na koniec roku.
  6. Przed każdym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele są zobowiązani do poinformowania ucznia i jego rodziców o przewidywanych ocenach z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania. Czynią to w następujący sposób:
    1. na dziesięć dni roboczych przed klasyfikacją nauczyciel przedmiotu informuje uczniów i wychowawcę klasy o przewidywanych ocenach i wpisuje je do dziennika w ustaloną rubrykę;
    2. wychowawca powiadamia rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych i przewidywanej nieodpowiedniej lub nagannej ocenie zachowania;
    3. przewidywana ocena może ulec zmianie o jeden stopień – z wyjątkiem zmiany oceny dopuszczającej na niedostateczną;
    4. ostateczne oceny z przedmiotów, a także oceny zachowania, są wystawiane na dwa dni przed klasyfikacją.
  7. Uczniowi przysługuje prawo ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną z przedmiotu w sytuacji, gdy w ciągu roku dobrze wypełniał swoje obowiązki na lekcjach danego przedmiotu, przystępował do sprawdzianów i odrabiał prace domowe.
  8. Ustalenie oceny wyższej niż przewidywana z przedmiotu następuje w formie sprawdzianu, jego zakres obejmuje cały materiał zrealizowany w danym roku. Szczegółową formę sprawdzianu określa nauczyciel przedmiotu.
  9. Ocena ustalona przez nauczyciela przedmiotu na podstawie sprawdzianu mającego na celu podwyższenie przewidywanej oceny rocznej jest ostateczna. Nie może być ona jednak niższa niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna.
  10. Uczniowi przysługuje prawo ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną zachowania w sytuacji, gdy nie naruszył statutu i regulaminów szkoły. Uczeń w formie pisemnej przedstawia uzasadnienie oceny wyższej, załączając przekonujące dowody spełnienia wymagań na ocenę, o którą wnioskuje. Wychowawca po zapoznaniu się z wnioskiem i konsultacji z innymi nauczycielami ustala ocenę, która jest ostateczna.
  11. Ustalona przez nauczyciela w sposób zgodny z zasadami wewnątrzszkolnego oceniania niedostateczna ocena klasyfikacyjna na koniec roku szkolnego może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego (dotyczy wszystkich klas).
  12. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania wychowawca klasy.
  13. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brakuje podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej.
  14. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  15. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na prośbę jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
  16. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
    1. realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki;
    2. spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
  17. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców.
  18. Egzaminy klasyfikacyjne, o jakich mowa w ustępie 14, 15 i 16, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  19. Egzamin przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych - jako przewodniczący komisji w obecności drugiego nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć, wskazanego przez dyrektora. Nie dotyczy to ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą, dla którego powołuje się komisję zgodnie z odrębnymi przepisami prawa oświatowego.
  20. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający: nazwę zajęć edukacyjnych, imiona i nazwiska nauczycieli przeprowadzających egzamin, termin egzaminu, imię i nazwisko ucznia, zadania, wyniki oraz ustalone oceny. Do protokołu załącza się pracę pisemną ucznia, informację o odpowiedzi ustnej i zwięzłą informację o wykonaniu zadania praktycznego. Protokół jest załączany do arkusza ocen ucznia.
  21. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć szkolnych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami.
  22. Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
  23. Na wniosek ucznia lub rodzica dyrektor szkoły lub jego zastępca udostępnia uczniowi lub rodzicowi sprawdzoną i ocenioną pracę napisaną podczas egzaminu klasyfikacyjnego.
  24. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom edukacyjnych osiągnięć ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w następnym półroczu lub w klasie programowo wyższej, szkoła - w miarę możliwości - stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez:
    1. pomoc w rozplanowaniu prac, które uczeń powinien wykonać, by uzupełnić braki;
    2. danie wskazówek i ewentualne zaproponowanie materiałów do samodzielnej pracy w domu;
    3. umożliwienie dostępu do pomocy naukowych zgromadzonych w szkole w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
  25. Oceny klasyfikacyjne roczne ustala się według następującej skali:
    1. stopień celujący – 6;
    2. stopień bardzo dobry – 5;
    3. stopień dobry – 4;
    4.  stopień dostateczny – 3;
    5. stopień dopuszczający – 2;
    6. stopień niedostateczny - 1.
  26. Oceny bieżące i śródroczne ustala się według skali przedstawionej w ustępie 25, rozszerzając ją poprzez dodanie do oceny bardzo dobrej, dobrej i dostatecznej "plus" lub "minus", a do oceny dopuszczającej "plus".
  27. Z przedmiotów dodatkowych i nadobowiązkowych może być wystawiona ocena lub wprowadzony zapis w formie słownej „zaliczono”, jeśli nie jest to regulowane odrębnymi przepisami.
  28. Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:
    1. zakres wiadomości i umiejętności;
    2. rozumienie materiału naukowego;
    3. umiejętność stosowania wiedzy;
    4. kultura przekazywania wiadomości;
    5. aktywność na zajęciach.

§ 79

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że śródroczna lub roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu wystawiania tej oceny (zasadami wewnątrzszkolnego oceniania). Zastrzeżenia muszą być zgłoszone w formie pisemnej w terminie do dwóch dni roboczych od zakończenia rocznych zajęć dydaktycznowychowawczych.
  2. Po stwierdzeniu, że ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję w składzie:
    1. dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji;
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne (w sytuacji braku takiego nauczyciela dyrektor może powołać nauczyciela zatrudnionego w innej szkole).
  3. W przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej niezgodnie z przepisami prawa przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala się roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Termin sprawdzianu, o którym mowa, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami. Od wyznaczonego terminu nie ma odwołania z wyjątkiem ustępu 7.
  4. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
  5. Z przeprowadzenia sprawdzianu, o jakim mowa w ust. 3, sporządza się protokół zawierający: nazwę zajęć edukacyjnych, imiona i nazwiska członków komisji, termin sprawdzianu, imię i nazwisko ucznia, zadania (pytania) sprawdzające, wyniki oraz ustaloną ocenę. Do protokołu załącza się pracę pisemną ucznia, informację o odpowiedzi ustnej i zwięzłą informację o wykonaniu zadania praktycznego. Protokół załącza się do arkusza ocen ucznia.
  6. Na wniosek ucznia lub rodzica dyrektor szkoły lub jego zastępca udostępnia uczniowi lub rodzicowi sprawdzoną i ocenioną pracę napisaną podczas egzaminu sprawdzającego.
  7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust.3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
Rozdział 3
Kryteria ocen

§ 80

  1. Ocenę celującą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
    1. opanowanie w całości wiadomości z zakresu programu nauczania realizowanego w danej klasie, treści powiązane ze sobą w systematyczny układ;
    2. zgodne z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez jakiejkolwiek pomocy nauczyciela;
    3. samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych;
    4. poprawny język i styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, klarowna koncepcja wypowiedzi;
    5. oryginalne i twórcze osiągnięcia ucznia wskazujące na duży samodzielny w nich udział.
    1. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
    1. opanowanie całego materiału programowego (koniec roku lub semestru), wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ;
    2. właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez pomocy nauczyciela;
    3. umiejętne wykorzystywanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela;
    4. poprawny język i styl, sprawne posługiwanie się terminologią naukową, klarowna koncepcja wypowiedzi.
  2. Ocenę dobrą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
    1. opanowanie materiału programowego niepełne, lecz wiadomości logicznie powiązane;
    2. poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz - inspirowane przez nauczyciela - wyjaśnianie zjawisk;
    3.  stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela;
    4. nieliczne usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane za pomocą terminów naukowych, wypowiedź klarowna w stopniu zadowalającym.
  3. Ocenę dostateczną uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
    1. zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu, podstawowe wiadomości logiczne powiązane;
    2. prawie poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela;
    3. stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela;
    4. niewielkie i nieliczne błędy, mała kondensacja wypowiedzi.
  4. Ocenę dopuszczającą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
    1. wiadomości tylko konieczne, luźno zestawione;
    2. nierozumienie podstawowych uogólnień i brak umiejętności wyjaśniania zjawisk;
    3. umiejętność stosowania wiedzy tylko w sytuacjach typowych i z pomocą nauczyciela;
    4. liczne błędy, nieporadny styl, trudności w formułowaniu myśli.
  5. Uczeń, który nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Rozdział 4
Ocena zachowania

§ 81

  1. Ocena zachowania ucznia uwzględnia w szczególności:
    1. respektowanie ogólnie przyjętych norm etycznych i zasad współżycia społecznego;
    2. funkcjonowanie w środowisku szkolnym;
    3. przestrzeganie dyscypliny, frekwencję na zajęciach i terminowe usprawiedliwianie nieobecności.
  2. Ocenę zachowania śródroczną i na koniec roku ustala się według następującej skali:
    1. wzorowe;
    2. bardzo dobre;
    3. dobre;
    4. poprawne;
    5. nieodpowiednie;
    6. naganne.
  3. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.
  4. Ocenę zachowania ustala wychowawca, biorąc pod uwagę:
    1. swoje spostrzeżenia;
    2. uwagi pracowników szkoły i uczniów przekazywane wychowawcy klasy;
    3. opinie nauczycieli przekazywane wychowawcy ustnie oraz poprzez dziennik elektroniczny;
    4. stosunek do obowiązków szkolnych:
      1. wywiązywanie się z obowiązków szkolnych,
      2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
      3. dbanie o tradycję i dobre imię szkoły,
      4. dbałość o piękno mowy ojczystej,
      5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób,
      6. uczestniczenie w obowiązkowych zajęciach organizowanych przez szkołę,
      7. szanowanie mienia szkoły, a także mienia wszystkich uczniów,
      8. przestrzeganie zasad kultury i współżycia społecznego,
      9. stosowanie się do zarządzeń i poleceń dyrekcji szkoły, nauczycieli,
      10. przestrzeganie regulaminów pracowni szkolnych oraz innych regulaminów obowiązujących w szkole,
      11. samodzielność prac pisemnych.
  5. Przy określaniu oceny zachowania należy uwzględnić samoocenę ucznia dokonaną za pomocą ankiety.
  6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub dysfunkcje rozwojowe, należy na podstawie stosownego orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na zachowanie.
  7. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 9.
  8. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia należy zgłosić w formie pisemnej w terminie do 2 dni roboczych po zakończeniu rocznych zajęć dydaktycznych.
  9. W przypadku stwierdzenia, że ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.
  10. W skład komisji, o której mowa w ustępie 9, wchodzą: dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji; wychowawca klasy; wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący w danej klasie zajęcia edukacyjne; pedagog; psycholog; przedstawiciel samorządu uczniowskiego; przedstawiciel rady rodziców.
  11. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: imiona i nazwiska członków komisji, termin posiedzenia komisji, imię i nazwisko ucznia, wynik głosowania, ustaloną przez komisję ocenę zachowania ucznia wraz z uzasadnieniem. Protokół załącza się do arkusza ocen ucznia.
  12. Ustalona przez komisję, o której mowa w ustępie 9, roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od wystawionej wcześniej oceny.

§ 82

  1. Ustala się następujące kryteria oceny zachowania:
    1. Ocenę wzorową uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
      1. wzorowe wypełnianie obowiązków szkolnych,
      2. usprawiedliwione wszystkie godziny nieobecności,
      3. aktywne włączanie się w działalność szkoły i klasy,
      4. postawa koleżeńska, udzielanie innym pomocy z własnej inicjatywy,
      5. udział w zajęciach pozalekcyjnych,
      6. nienaganna kultura osobista wobec uczniów i pracowników szkoły,
      7. respektowanie zasady uczciwego i samodzielnego wykonywania prac i pisania sprawdzianów.
    1. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
      1. bardzo dobre wywiązywanie się z obowiązków szkolnych,
      2. usprawiedliwione wszystkie lub prawie wszystkie godziny nieobecności (dopuszcza się 3 godziny nieusprawiedliwione),
      3. aktywne uczestnictwo w życiu klasy,
      4. postawa koleżeńska, udzielanie pomocy w przypadku poproszenia o nią,
      5. udział w zajęciach pozalekcyjnych,
      6. przestrzeganie zasad kultury i współżycia społecznego,
      7. respektowanie zasady uczciwego i samodzielnego wykonywania prac i pisania sprawdzianów,
      8. spełnianie co najmniej pięciu z wyżej wymienionych warunków, w tym bezwzględne spełnianie warunków b), f), g).
    1. Ocenę dobrą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
      1. dobre wypełnianie obowiązków szkolnych,
      2. usprawiedliwiona większość godzin nieobecności (dopuszcza się 7 godzin nieusprawiedliwionych),
      3. podejmowanie prób uczestnictwa w życiu szkoły i klasy,
      4. podejmowanie prób pomagania innym na wyrażoną prośbę,
      5. sporadyczny udział w zajęciach pozalekcyjnych,
      6. przestrzeganie zasad kultury osobistej, brak sygnałów o negatywnej postawie wobec innych uczniów,
      7. respektowanie zasady uczciwego i samodzielnego wykonywania prac i pisania sprawdzianów,
      8. spełnianie co najmniej pięciu z wyżej wymienionych warunków, w tym bezwzględne spełnianie warunków b), f).
    1. Ocenę poprawną uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
      1. spełnianie obowiązków szkolnych w sposób zadowalający,
      2. do 20 nieusprawiedliwionych godzin nieobecności,
      3. brak inicjatywy w życiu społeczności klasowej i szkolnej,
      4. zadowalająca kultura osobista, dopuszczalne drobne niedociągnięcia.
    1. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń spełniający następujące kryteria:
      1. niewypełnianie obowiązków szkolnych w sposób poprawny,
      2. powyżej 20 nieusprawiedliwionych godzin nieobecności, ale mniej niż 30
      3. niska kultura osobista,
      4. zastrzeżenia dotyczące zachowania zgłaszane przez nauczycieli i innych pracowników szkoły,
      5. brak uczestnictwa w życiu szkoły i klasy,
      6. niewypełnianie poleceń dyrekcji i nauczycieli,
      7. uleganie nałogom i niepodejmowanie walki z nimi.
    1. Ocenę naganną otrzymuje uczeń spełniający poniższe kryteria:
      1. niewywiązywanie się z obowiązków szkolnych,
      2. ponad 30 nieusprawiedliwionych nieobecności,
      3. niewypełnianie poleceń dyrekcji i nauczycieli,
      4. niska kultura osobista,
      5. brak uczestnictwa w życiu klasy i szkoły,
      6. uleganie nałogom i niepodejmowanie walki z nimi,
      7. w przypadku popełnienia znaczącego czynu moralnie nagannego uczeń otrzymuje ocenę zachowania naganną, bez względu na inne kryteria.
Rozdział 5
Promowanie uczniów

§ 83

  1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego.
  2. Uczeń, który uzyskał z przedmiotów obowiązkowych średnią ocen na koniec roku co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
  3. Absolwent szkoły średniej otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem, jeżeli uzyskał w wyniku klasyfikacji końcowej średnią stopni z wszystkich przedmiotów obowiązkowych co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
  4. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał jedną lub dwie oceny niedostateczne może zdawać egzamin/y poprawkowy/e.
  5. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego obowiązkowego przedmiotu, pod warunkiem, że przedmiot ten jest realizowany również w klasie programowo wyższej. Rozwiązanie takie ma charakter wyjątkowy i można je zastosować tylko w przypadku, kiedy istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że uczeń jest w stanie nadrobić zaległości, nie zaniedbując jednocześnie materiału bieżącego.
Rozdział 6
Egzamin poprawkowy

§ 84

  1. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej - z wyjątkiem egzaminów z informatyki oraz wychowania fizycznego, które powinny mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  2. Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
    1. dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji;
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia lekcyjne - jako egzaminator;
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
  3. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia lekcyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne. Może to być również nauczyciel uczący w innej szkole.
  4. Zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne ustala egzaminator, a zatwierdza dyrektor szkoły.
  5. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: nazwę zajęć edukacyjnych, skład komisji, termin egzaminu, imię i nazwisko ucznia, zadania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemną pracę ucznia, zwięzłą informację o przebiegu egzaminu ustnego i zwięzłą informację o wykonaniu zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  6. Na wniosek ucznia lub rodzica dyrektor szkoły lub jego zastępca udostępnia uczniowi lub rodzicowi sprawdzoną i ocenioną pracę napisaną podczas egzaminu poprawkowego.
  7. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. Dyrektor szkoły ustala dodatkowy termin egzaminu poprawkowego uczniowi, który nie przystąpił do niego w wyznaczonym czasie z przyczyn losowych uznanych przez dyrektora za istotne i niezależne od ucznia. W tym wypadku egzamin musi się odbyć najpóźniej do końca września.
  8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji, z zastrzeżeniem ustępu 9.
  9. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie 5 dni od przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, jeśli uznają, że ocena roczna wystawiona w wyniku egzaminu została ustalona niezgodnie z przepisami prawa. W przypadku potwierdzenia niezgodności procedury z przepisami prawa, dyrektor uruchamia postępowanie analogiczne, jak w wypadku egzaminu sprawdzającego.
Rozdział 7
Zmiany zasad wewnątrzszkolnego oceniania

§ 85

  1. Dokonanie zmian zasad szkolnego systemu oceniania może nastąpić w terminie nie krótszym niż po roku szkolnym obowiązywania lub po wprowadzeniu odnośnych zmian w prawie oświatowym.
  2. Propozycję zmian ustala się na podstawie zebranego materiału oceniającego czytelność, sprawiedliwość bądź inne elementy systemu oceniania.
  3. Zmian zasad wewnątrzszkolnego oceniania innych niż wynikające z przepisów prawa dokonuje się po ich zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski.
  4. Ewaluację zasad oceniania obowiązujących w szkole przeprowadza się co najmniej raz na cztery lata oraz w przypadku zgłoszonych do dyrekcji uwag.
Rozdział 8
Egzamin maturalny

§ 86

  1. Dla absolwentów liceum przeprowadza się w szkole egzamin maturalny według zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Nauki w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
  2. Procedury dotyczące przygotowania i przebiegu egzaminu maturalnego określa na dany rok szkolny Centralna Komisja Egzaminacyjna. Na ich podstawie opracowywana jest wewnątrzszkolna instrukcja przygotowania i organizacji egzaminu maturalnego.

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2022-05-30 19:06przez:
Opublikowano:2022-05-30 10:16przez: Marcin Kozłowski
Zmodyfikowano:2024-02-23 10:11przez: Marcin Kozłowski
Podmiot udostępniający: Buletyn Informacji Publicznej VII Liceum Ogólnokształcącego imienia Juliusza Słowackiego w Warszawie
Odwiedziny:338

Rejestr zmian

  • [2024-02-23 10:11:01]Marcin Kozłowskipoprawa
  • [2022-05-30 16:06:01]Marcin KozłowskiMarcin Kozłowski

Banery/Logo