§ 14
- Organami liceum są:
- dyrektor liceum;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców;
- samorząd uczniowski.
Rozdział 1
Dyrektor liceum
§ 15
- Dyrektor liceum kieruje jego działalnością oraz reprezentuje je na zewnątrz.
- Do zadań dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą liceum;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
- sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego;
- realizowanie uchwał rady pedagogicznej, rady rodziców, czuwanie nad zgodnością uchwał z przepisami prawa;
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym liceum zaopiniowanym przez radę pedagogiczną oraz radę rodziców, ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe wykorzystanie środków;
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi liceum;
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;
- współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
- opracowanie arkusza organizacyjnego;
- rozstrzyganie spraw spornych i konfliktowych pomiędzy organami szkoły;
- podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami;
- przestrzeganie postanowień statutu w sprawie rodzajów nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz procedur ich udzielania;
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami;
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i pracownikom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- dopuszczanie do użytku szkolnego programów nauczania, na wniosek nauczyciela lub zespołu przedmiotowego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
- wyrażanie zgody w drodze decyzji administracyjnej na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- rozpatrywanie odwołań od rozstrzygnięcia szkolnej komisji rekrutacyjnej, złożonych przez rodzica lub pełnoletniego kandydata.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w liceum nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
- Dyrektor liceum ma prawo do wstrzymania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonywania uchwały dyrektor zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny i organ prowadzący.
- W wykonywaniu swych zadań dyrektor liceum współpracuje z innymi organami liceum.
Rozdział 2
Rada pedagogiczna
§ 16
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem liceum, powołanym do realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Radę pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w liceum. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor, który przygotowuje i prowadzi zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Posiedzenia rady pedagogicznej organizuje się według harmonogramu jej pracy na dany rok szkolny.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
- Głosowania odbywają się w sposób jawny. Na zgłoszony przez członka rady wniosek, rada pedagogiczna może zdecydować zwykłą większością głosów o utajnieniu głosowania.
- Z zebrań rady pedagogicznej sporządza się protokół i w terminie 7 dni od daty zebrania wpisuje się do księgi protokołów, będącej podstawowym dokumentem działalności rady. Protokół może mieć formę zapisu elektronicznego. Członkowie rady mają prawo zgłaszania poprawek w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu. Rada na następnym posiedzeniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.
- Teksty protokołów są dostępne w księdze protokołów. Księga protokołów jest udostępniana nauczycielom i organom nadzorującym szkołę, przy zachowaniu zasad dotyczących ochrony danych osobowych.
- Członek rady pedagogicznej zobowiązany jest do:
- czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady;
- składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań;
- realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłosił swoje zastrzeżenia;
- przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz zarządzeń dyrektora;
- nieujawniania poruszanych na zebraniach spraw, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania rady pedagogicznej ujęte są w regulaminie rady pedagogicznej.
§ 17
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy liceum;
- podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w liceum po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli liceum;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
- ustalanie sposobu wykorzystania wniosków z prowadzonego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy liceum, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
- projekt planu finansowego liceum;
- propozycje dyrektora liceum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- wnioski dyrektora o przyznanie pracownikom szkoły odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- Rada pedagogiczna wyraża zgodę:
- w sprawie przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców;
- na wystąpienie dyrektora szkoły do Ministerstwa Edukacji Narodowej z wnioskiem o prowadzenie eksperymentu w szkole;
- w sprawie uznania szkoły za eksperymentalną.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem:
- o ustalenie indywidualnego programu lub toku nauki dla ucznia szczególnie uzdolnionego;
- w sprawie zgłoszenia ucznia jako kandydata do stypendium Ministra Edukacji Narodowej;
- we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania szkoły (w obszarze edukacyjnym, wychowawczym i opiekuńczym; w aspekcie organizacyjnym i finansowym; w sprawach dotyczących oceny i ewaluacji działań szkoły).
- Rada pedagogiczna opracowuje projekty zmian w statucie liceum.
- Rada pedagogiczna analizuje wnioski dyrektora liceum wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności liceum nie rzadziej niż dwa razy do roku. Uchwala sposób wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego. Dokonuje też, na wniosek własny lub dyrektora, diagnozy i ewaluacji funkcjonowania różnych obszarów działalności szkoły.
- Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie ze stanowiska dyrektora liceum, którego postępowanie budzi zastrzeżenia członków rady.
Rozdział 3
Rada rodziców
§ 18
- Rada rodziców, będąca reprezentacją ogółu rodziców uczniów, wspiera działalność statutową liceum poprzez:
- występowanie do dyrektora liceum i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi pracy liceum;
- inicjowanie i organizowanie pomocy rodziców w realizacji celów statutowych szkoły;
- gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców.
- Rada rodziców działa na zebraniach oraz przy pomocy swoich organów.
- Organami rady rodziców są:
- walne zgromadzenie (oddziałowe rady rodziców);
- prezydium rady (przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik);
- komisja rewizyjna.
- W skład rady i jej organów mogą wchodzić wyłącznie rodzice uczniów liceum, a w skład rady oddziałowej – wyłącznie rodzice uczniów danej klasy.
- W zebraniach rady może brać udział z głosem doradczym dyrektor.
- Do udziału w zebraniach rady mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby.
- Zebrania rady zwołuje przewodniczący.
- Zebrania rady zwoływane są przynajmniej 2 razy w roku szkolnym, w tym pierwsze we wrześniu każdego roku.
- O terminie i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków rady oraz dyrektora szkoły na minimum 14 dni przed planowanym terminem zebrania.
- Uchwały rady są podejmowane zwykłą większością głosów.
- Uchwała o rozwiązaniu rady podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
- Rada rodziców działa zgodnie z regulaminem rady rodziców, który pozostaje w zgodzie z przepisami prawa oświatowego oraz ze statutem liceum.
- Dokumenty finansowe rady gromadzi i przechowuje kierownik gospodarczy, pozostałe dokumenty gromadzi i przechowuje pedagog szkolny.
Rozdział 4
Samorząd uczniowski
§ 19
- Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Podstawą działalności samorządu uczniowskiego jest statut szkoły i zgodny z nim regulamin samorządu.
- Samorząd uczniowski może przedstawiać dyrektorowi liceum, radzie pedagogicznej oraz radzie rodziców wnioski i opinie w sprawach liceum, w szczególności dotyczące praw i obowiązków ucznia.
- Uczniowie mają prawo, w porozumieniu z dyrektorem, do:
- wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego;
- wyboru nauczyciela pełniącego funkcję rzecznika praw ucznia;
- uchwalenia regulaminu swojego działania;
- redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- organizowania działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi szkoły, po uzyskaniu zgody dyrektora;
- podejmowania działalności z zakresu wolontariatu;
- wysyłania petycji do wszelkich urzędów, instytucji i organizacji, po zasięgnięciu opinii społeczności uczniowskiej i powiadomieniu dyrektora.
Rozdział 5
Zasady współdziałania organów szkoły
§ 20
- Współdziałanie organów szkoły ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju uczniów oraz podnoszenie poziomu jakości pracy liceum.
- Organy szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:
- opiniowanie projektów i nowelizacji statutu szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego, regulaminów i innych istotnych dokumentów;
- informowanie o podjętych działaniach poszczególnych organów za pośrednictwem dyrektora szkoły oraz podczas spotkań przedstawicieli trzech stanów społeczności szkolnej (nauczycieli, uczniów i rodziców);
- zapraszanie przedstawicieli innych organów na zebrania plenarne poszczególnych organów, jeśli wymaga tego sytuacja, w uzgodnieniu z prowadzącym zebranie.
- Organy szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone do końca września i przekazane do wiadomości pozostałym organom.
- Każdy organ, po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
- Organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
- Rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi poprzez radę rodziców w formie pisemnej lub radzie pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej na jej zebraniu.
- Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków obowiązującą w szkole.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor, który zapewnia każdemu organowi możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Dyrektor może powołać spośród członków rady pedagogicznej osobę odpowiedzialną za współpracę szkoły z radą rodziców, w szczególności za przekazywanie informacji związanych z życiem szkoły.
§ 21
- W przypadku sporów między organami liceum, których stronom konfliktu nie udało się rozwiązać, może być zastosowana następująca procedura:
- Zainteresowane strony mogą odwołać się do innych organów szkoły, z prośbą o rozpatrzenie sporu i pomoc w znalezieniu rozwiązania, zadowalającego strony. W tym celu każda ze stron może wyznaczyć po dwóch swoich przedstawicieli w sporze;
- Każda ze stron sporu ma prawo pisemnego odwołania się od decyzji podjętych przez inne organy szkoły w terminie 7 dni. Organ szkoły, do którego złożono odwołanie, rozpatruje je w terminie 14 dni, po uprzednim wysłuchaniu stron;
- Stronom sporu przekazywana jest pisemna odpowiedź organu, do którego zwrócono się o pomoc, zawierająca informacje dotyczące odwołania i podjętych kroków mediacyjnych;
- Ostatnią instancją odwoławczą na terenie szkoły jest dyrektor szkoły;
- Strony sporu mają prawo odwołać się od decyzji dyrektora szkoły do organu prowadzącego szkołę i/lub do organu nadzoru pedagogicznego w terminie 7 dni;
- Jeżeli próby rozwiązania konfliktu na terenie szkoły okazały się nieskuteczne, dyrektor zwraca się o mediację do wizytatora kuratorium oświaty – w sprawach dotyczących procesu dydaktycznego i wychowawczego, bądź do naczelnika wydziału oświaty i wychowania – w pozostałych sprawach;
- Każda ze stron sporu ma prawo do podmiotowego, obiektywnego i życzliwego rozpatrywania odwołania bądź prośby o mediację.