Buletyn Informacji Publicznej VII Liceum Ogólnokształcącego imienia Juliusza Słowackiego w Warszawie

DZIAŁ III STATUTU - ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE

§ 14

  1. Organami liceum są:
    1. dyrektor liceum;
    2. rada pedagogiczna;
    3. rada rodziców;
    4. samorząd uczniowski.
Rozdział 1
Dyrektor liceum

§ 15

  1. Dyrektor liceum kieruje jego działalnością oraz reprezentuje je na zewnątrz.
  2. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
    1. kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą liceum;
    2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
    3. sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego;
    4. realizowanie uchwał rady pedagogicznej, rady rodziców, czuwanie nad zgodnością uchwał z przepisami prawa;
    5. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym liceum zaopiniowanym przez radę pedagogiczną oraz radę rodziców, ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe wykorzystanie środków;
    6. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi liceum;
    7. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;
    8. współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
    9. opracowanie arkusza organizacyjnego;
    10. rozstrzyganie spraw spornych i konfliktowych pomiędzy organami szkoły;
    11. podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami;
    12. przestrzeganie postanowień statutu w sprawie rodzajów nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz procedur ich udzielania;
    13. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami;
    14. zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i pracownikom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
    15. dopuszczanie do użytku szkolnego programów nauczania, na wniosek nauczyciela lub zespołu przedmiotowego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
    16. wyrażanie zgody w drodze decyzji administracyjnej na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
    17. rozpatrywanie odwołań od rozstrzygnięcia szkolnej komisji rekrutacyjnej, złożonych przez rodzica lub pełnoletniego kandydata.
  3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w liceum nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
  4. Dyrektor liceum ma prawo do wstrzymania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonywania uchwały dyrektor zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny i organ prowadzący.
  5. W wykonywaniu swych zadań dyrektor liceum współpracuje z innymi organami liceum.
Rozdział 2
Rada pedagogiczna

§ 16

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem liceum, powołanym do realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. Radę pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w liceum. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor, który przygotowuje i prowadzi zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad.
  3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
  4. Posiedzenia rady pedagogicznej organizuje się według harmonogramu jej pracy na dany rok szkolny.
  5. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
  6. Głosowania odbywają się w sposób jawny. Na zgłoszony przez członka rady wniosek, rada pedagogiczna może zdecydować zwykłą większością głosów o utajnieniu głosowania.
  7. Z zebrań rady pedagogicznej sporządza się protokół i w terminie 7 dni od daty zebrania wpisuje się do księgi protokołów, będącej podstawowym dokumentem działalności rady. Protokół może mieć formę zapisu elektronicznego. Członkowie rady mają prawo zgłaszania poprawek w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu. Rada na następnym posiedzeniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.
  8. Teksty protokołów są dostępne w księdze protokołów. Księga protokołów jest udostępniana nauczycielom i organom nadzorującym szkołę, przy zachowaniu zasad dotyczących ochrony danych osobowych.
  9. Członek rady pedagogicznej zobowiązany jest do:
    1. czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady;
    2. składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań;
    3. realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłosił swoje zastrzeżenia;
    4. przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz zarządzeń dyrektora;
    5. nieujawniania poruszanych na zebraniach spraw, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  10. Szczegółowe zasady funkcjonowania rady pedagogicznej ujęte są w regulaminie rady pedagogicznej.

§ 17

  1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planów pracy liceum;
    2. podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów;
    3. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w liceum po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli liceum;
    5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
    6. ustalanie sposobu wykorzystania wniosków z prowadzonego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego.
  2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy liceum, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
    2. projekt planu finansowego liceum;
    3. propozycje dyrektora liceum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
    4. wnioski dyrektora o przyznanie pracownikom szkoły odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
  3. Rada pedagogiczna wyraża zgodę:
    1. w sprawie przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców;
    2. na wystąpienie dyrektora szkoły do Ministerstwa Edukacji Narodowej z wnioskiem o prowadzenie eksperymentu w szkole;
    3. w sprawie uznania szkoły za eksperymentalną.
  4. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem:
    1. o ustalenie indywidualnego programu lub toku nauki dla ucznia szczególnie uzdolnionego;
    2. w sprawie zgłoszenia ucznia jako kandydata do stypendium Ministra Edukacji Narodowej;
    3. we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania szkoły (w obszarze edukacyjnym, wychowawczym i opiekuńczym; w aspekcie organizacyjnym i finansowym; w sprawach dotyczących oceny i ewaluacji działań szkoły).
  5. Rada pedagogiczna opracowuje projekty zmian w statucie liceum.
  6. Rada pedagogiczna analizuje wnioski dyrektora liceum wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności liceum nie rzadziej niż dwa razy do roku. Uchwala sposób wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego. Dokonuje też, na wniosek własny lub dyrektora, diagnozy i ewaluacji funkcjonowania różnych obszarów działalności szkoły.
  7. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie ze stanowiska dyrektora liceum, którego postępowanie budzi zastrzeżenia członków rady.
Rozdział 3
Rada rodziców

§ 18

  1. Rada rodziców, będąca reprezentacją ogółu rodziców uczniów, wspiera działalność statutową liceum poprzez:
    1. występowanie do dyrektora liceum i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi pracy liceum;
    2. inicjowanie i organizowanie pomocy rodziców w realizacji celów statutowych szkoły;
    3. gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców.
  2. Rada rodziców działa na zebraniach oraz przy pomocy swoich organów.
  3. Organami rady rodziców są:
    1. walne zgromadzenie (oddziałowe rady rodziców);
    2. prezydium rady (przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik);
    3. komisja rewizyjna.
  4. W skład rady i jej organów mogą wchodzić wyłącznie rodzice uczniów liceum, a w skład rady oddziałowej – wyłącznie rodzice uczniów danej klasy.
  5. W zebraniach rady może brać udział z głosem doradczym dyrektor.
  6. Do udziału w zebraniach rady mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby.
  7. Zebrania rady zwołuje przewodniczący.
  8. Zebrania rady zwoływane są przynajmniej 2 razy w roku szkolnym, w tym pierwsze we wrześniu każdego roku.
  9. O terminie i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków rady oraz dyrektora szkoły na minimum 14 dni przed planowanym terminem zebrania.
  10. Uchwały rady są podejmowane zwykłą większością głosów.
  11. Uchwała o rozwiązaniu rady podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
  12. Rada rodziców działa zgodnie z regulaminem rady rodziców, który pozostaje w zgodzie z przepisami prawa oświatowego oraz ze statutem liceum.
  13. Dokumenty finansowe rady gromadzi i przechowuje kierownik gospodarczy, pozostałe dokumenty gromadzi i przechowuje pedagog szkolny.
Rozdział 4
Samorząd uczniowski

§ 19

  1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
  2. Podstawą działalności samorządu uczniowskiego jest statut szkoły i zgodny z nim regulamin samorządu.
  3. Samorząd uczniowski może przedstawiać dyrektorowi liceum, radzie pedagogicznej oraz radzie rodziców wnioski i opinie w sprawach liceum, w szczególności dotyczące praw i obowiązków ucznia.
  4. Uczniowie mają prawo, w porozumieniu z dyrektorem, do:
    1. wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego;
    2. wyboru nauczyciela pełniącego funkcję rzecznika praw ucznia;
    3. uchwalenia regulaminu swojego działania;
    4. redagowania i wydawania gazety szkolnej;
    5. organizowania działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi szkoły, po uzyskaniu zgody dyrektora;
    6. podejmowania działalności z zakresu wolontariatu;
    7. wysyłania petycji do wszelkich urzędów, instytucji i organizacji, po zasięgnięciu opinii społeczności uczniowskiej i powiadomieniu dyrektora.
Rozdział 5
Zasady współdziałania organów szkoły

§ 20

  1. Współdziałanie organów szkoły ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju uczniów oraz podnoszenie poziomu jakości pracy liceum.
  2. Organy szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:
    1. opiniowanie projektów i nowelizacji statutu szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego, regulaminów i innych istotnych dokumentów;
    2. informowanie o podjętych działaniach poszczególnych organów za pośrednictwem dyrektora szkoły oraz podczas spotkań przedstawicieli trzech stanów społeczności szkolnej (nauczycieli, uczniów i rodziców);
    3. zapraszanie przedstawicieli innych organów na zebrania plenarne poszczególnych organów, jeśli wymaga tego sytuacja, w uzgodnieniu z prowadzącym zebranie.
  3. Organy szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone do końca września i przekazane do wiadomości pozostałym organom.
  4. Każdy organ, po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
  5. Organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
  6. Rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi poprzez radę rodziców w formie pisemnej lub radzie pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej na jej zebraniu.
  7. Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków obowiązującą w szkole.
  8. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor, który zapewnia każdemu organowi możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji.
  9. Dyrektor może powołać spośród członków rady pedagogicznej osobę odpowiedzialną za współpracę szkoły z radą rodziców, w szczególności za przekazywanie informacji związanych z życiem szkoły.

§ 21

  1. W przypadku sporów między organami liceum, których stronom konfliktu nie udało się rozwiązać, może być zastosowana następująca procedura:
    1. Zainteresowane strony mogą odwołać się do innych organów szkoły, z prośbą o rozpatrzenie sporu i pomoc w znalezieniu rozwiązania, zadowalającego strony. W tym celu każda ze stron może wyznaczyć po dwóch swoich przedstawicieli w sporze;
    2. Każda ze stron sporu ma prawo pisemnego odwołania się od decyzji podjętych przez inne organy szkoły w terminie 7 dni. Organ szkoły, do którego złożono odwołanie, rozpatruje je w terminie 14 dni, po uprzednim wysłuchaniu stron;
    3. Stronom sporu przekazywana jest pisemna odpowiedź organu, do którego zwrócono się o pomoc, zawierająca informacje dotyczące odwołania i podjętych kroków mediacyjnych;
    4. Ostatnią instancją odwoławczą na terenie szkoły jest dyrektor szkoły;
    5. Strony sporu mają prawo odwołać się od decyzji dyrektora szkoły do organu prowadzącego szkołę i/lub do organu nadzoru pedagogicznego w terminie 7 dni;
    6. Jeżeli próby rozwiązania konfliktu na terenie szkoły okazały się nieskuteczne, dyrektor zwraca się o mediację do wizytatora kuratorium oświaty – w sprawach dotyczących procesu dydaktycznego i wychowawczego, bądź do naczelnika wydziału oświaty i wychowania – w pozostałych sprawach;
    7. Każda ze stron sporu ma prawo do podmiotowego, obiektywnego i życzliwego rozpatrywania odwołania bądź prośby o mediację.

 

 

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2022-05-30 19:01przez:
Opublikowano:2022-05-30 19:37przez: Marcin Kozłowski
Zmodyfikowano:2022-05-30 14:59przez: Marcin Kozłowski
Podmiot udostępniający: Buletyn Informacji Publicznej VII Liceum Ogólnokształcącego imienia Juliusza Słowackiego w Warszawie
Odwiedziny:359

Rejestr zmian

  • [2022-05-30 14:59:45]Marcin KozłowskiMarcin Kozłowski