Rozdział 1
Ogólne zasady oceniania
§ 74
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności, w tym udzielaniu uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie wskazówek do dalszej nauki oraz formułowaniu oceny.
- Oceniania dokonuje się w odniesieniu do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i z realizowanych w szkole programów nauczania.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego edukacyjnych osiągnięć i postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co umie wykonać dobrze oraz jak powinien się dalej uczyć;
- niesienie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszej pracy;
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o specjalnych uzdolnieniach, postępach, trudnościach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- bieżące ocenianie według skali i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających;
- ustalanie ocen klasyfikacyjnych – śródrocznych i rocznych - oraz warunków i trybu uzyskania ocen rocznych wyższych niż przewidywane;
- ustalanie sposobu i warunków przekazywania rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
- Szczegółowe zasady oceniania przedmiotowego uwzględniającego specyfikę przedmiotu określają przedmiotowe zasady oceniania, spójne z zasadami wewnątrzszkolnego oceniania.
- Na początku roku szkolnego nauczyciele na pierwszych zajęciach swego przedmiotu, a wychowawcy klas na zebraniach rodziców informują o:
- wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanych programów nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów (np. odpowiedzi ustne, prace klasowe, testy, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, prace nadobowiązkowe);
- zasadach oceniania zachowania;
- warunkach i trybie uzyskiwania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych (rocznych i śródrocznych) z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania;
- sposobach i warunkach przekazywania rodzicom informacji o postępach, trudnościach i o szczególnych uzdolnieniach ucznia, w tym o formach udostępniania uczniowi i jego rodzicom (opiekunom prawnym) sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych.
§ 75
- Przyjęte są następujące definicje określeń prac pisemnych:
- praca klasowa – praca, która trwa całą jednostkę lekcyjną lub dłużej i obejmuje materiał większy niż z trzech lekcji, a sprawdzeniu poddaje głównie poziom wiadomości;
- sprawdzian – praca, która trwa całą jednostkę lekcyjną lub dłużej, obejmuje materiał większy niż jeden dział programu nauczania, diagnozuje przede wszystkim poziom umiejętności, w mniejszym stopniu poziom wiadomości;
- test – praca w formie odpowiedzi na pytania testowe zamknięte (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) i otwarte, diagnozująca głównie poziom wiadomości; czas trwania testu i zakres materiału mogą być różne, ustala je nauczyciel lub zespół przedmiotowy przygotowujący test;
- kartkówka – praca, która trwa do 15 minut i obejmuje materiał z zakresu od jednej do trzech ostatnich lekcji bądź sprawdza przygotowanie uczniów z materiału zawartego w pracy domowej (w tym znajomość lektur).
- Ocenami najwyższej wagi są oceny z pisemnych prac klasowych, testów lub sprawdzianów i z odpowiedzi ustnych. Pozostałe formy oceniania uzupełniają ocenę końcową. Wszystkie oceny są na bieżąco wpisywane do dziennika lekcyjnego. Maksymalna łączna ilość sprawdzianów, prac klasowych i testów w tygodniu wynosi trzy.
- W ocenie pracy ucznia korzystającego z niedozwolonych form pomocy uwzględnia się tylko tę jej część, co do której istnieje pewność samodzielnego napisania przez ucznia. Za część niesamodzielną przyznaje się o p/ nie uwzględnia się tej części w końcowej ocenie pracy.
- Prace klasowe, sprawdziany i testy są zapowiadane uczniom z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem; adnotację o zaplanowanej pracy nauczyciel umieszcza w dzienniku lekcyjnym. Kartkówki mogą być niezapowiedziane.
- Uczeń nieobecny na sprawdzianie, pracy klasowej lub teście ma obowiązek przystąpić do nich lub do ich odpowiedników pod względem zakresu materiału przygotowanych przez nauczyciela w ciągu 14 dni roboczych od dnia powrotu do szkoły. Termin ustala nauczyciel w porozumieniu z uczniem.
§ 76
- Nauczycieli przy sprawdzaniu i ocenianiu prac pisemnych obowiązują następujące terminy:
- w ciągu dwóch tygodni uczniowie otrzymują informację o wyniku prac klasowych obejmujących materiał do jednego działu, testów, kartkówek;
- w ciągu trzech tygodni uczniowie otrzymują informację o ocenie wypracowań, sprawdzianów oraz obszernych prac klasowych obejmujących znaczną partię materiału (ponad jeden dział);
- określone w punktach 1) i 2) terminy ulegają przesunięciu w sytuacji przebywania nauczyciela na zwolnieniu lekarskim oraz nie zalicza się do nich okresów przerw świątecznych i wypoczynkowych;
- Po przekroczeniu przez nauczyciela terminów, o jakich mowa w ustępie 1, oceny z prac pisemnych wpisywane są do dziennika jedynie uczniom, którzy sobie tego życzą; oceny pozostałych uczniów nie są wpisywane.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są jawne i są udostępniane uczniom i ich rodzicom. Sposób udostępniania określony jest w przedmiotowych zasadach oceniania każdego nauczyciela. Przyjęte są – do wyboru przez nauczyciela – dwie formy udostępniania:
- albo nauczyciel każdą sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną oddaje uczniom, a w ten sposób prace uważa się za udostępnione wszystkim zainteresowanym;
- albo nauczyciel zezwala na skopiowanie lub sfotografowanie ocenionych prac pisemnych przez ucznia, zaś oryginały przechowuje w taki sposób, aby na prośbę ucznia lub jego rodziców możliwy był sprawny wgląd do pracy. Ocenione prace pisemne są przy tym przechowywane w ciągu całego roku szkolnego, do 14 dnia po dniu rozdania świadectw.
§ 77
- Uczeń ma prawo:
- zgłosić nieprzygotowanie do lekcji 1 raz w semestrze w przypadku przedmiotu realizowanego w wymiarze do 3 godzin tygodniowo i 2 razy w pozostałych przypadkach;
- dodatkowo zgłosić nieprzygotowanie po co najmniej tygodniowej usprawiedliwionej nieobecności w szkole;
- do jednokrotnej poprawy oceny ze sprawdzianu, pracy klasowej lub testu w formie ustalonej w przedmiotowych zasadach oceniania i terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę ma obowiązek ją uzasadnić. Uzasadnia ocenę w formie ustnej podczas rozmowy bezpośredniej lub telefonicznej. W wypadku dalszych niejasności nauczyciel na wniosek ucznia lub rodzica, złożony na piśmie do dyrekcji szkoły, ma obowiązek uzasadnić ustaloną ocenę w formie pisemnej, w terminie do 5 dni roboczych.
- Na dziesięć dni roboczych przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla ucznia wszystkich rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie zachowania. Informowanie odbywa się poprzez dokonanie zapisów w dzienniku elektronicznym.
- Uczeń, który został poinformowany o przewidywanej ocenie (śródrocznej lub końcowej), ma prawo wystąpić o egzamin sprawdzający, jeżeli podczas ustalania oceny doszło do naruszenia zasad wewnątrzszkolnego oceniania.
- Decyzję o dopuszczeniu do egzaminu sprawdzającego – w terminie poprzedzającym zebranie rady pedagogicznej zatwierdzającej wyniki klasyfikacji – podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących danego ucznia.
- Nieprzystąpienie do egzaminu sprawdzającego w wyznaczonym terminie, bez względu na przyczynę, jest równoznaczne z utrzymaniem oceny.
- Egzamin sprawdzający przeprowadza się w trybie określonym dla egzaminu poprawkowego.
- Na wniosek ucznia lub rodzica dyrektor szkoły lub jego zastępca udostępnia uczniowi lub rodzicowi sprawdzoną i ocenioną pracę napisaną podczas egzaminu sprawdzającego.
- Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną śródroczną, ma obowiązek uzupełnić materiał, za który nie uzyskał oceny pozytywnej, w terminie ustalonym przez radę pedagogiczną. Szczegółowe zasady uzupełniania materiału i odnośnego sprawdzianu określone są w procedurze „Postępowanie w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej śródrocznej”, opublikowanej na stronie internetowej szkoły.
- Na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne wobec ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w przyswajaniu wiedzy lub deficyty rozwojowe.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego brany jest pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, m.in.:
- wkład pracy i zaangażowanie ucznia podczas zajęć lekcyjnych, a także systematyczne uczęszczanie i gotowość do zajęć;
- przygotowanie do zajęć;
- postęp w opanowywaniu umiejętności;
- wyniki sportowe, reprezentowanie szkoły, klubu, kraju;
- aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i zajęć z informatyki. Uczeń może być także zwolniony na czas określony z wykonywania niektórych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego.
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki albo zwolnieniu z wykonywania niektórych ćwiczeń fizycznych podejmuje dyrektor szkoły na podstawie wydanej przez lekarza opinii o – odpowiednio – braku możliwości lub ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach. Zwolnienie obejmuje czas określony w tej opinii.
- Na podstawie opinii poradni psychologiczno–pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, lub orzeczenia o niepełnosprawności albo o potrzebie nauczania indywidualnego oraz na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, uczeń z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi, autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego do końca nauki w liceum. W takim przypadku w dokumentacji wyników nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony/a”.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć na okres uniemożliwiający ustalenie oceny klasyfikacyjnej (śródrocznej lub rocznej) w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony/a".
- Osiągnięcia edukacyjne uczniów dokumentuje się w dzienniku lekcyjnym. Dziennik lekcyjny ma formę elektroniczną.
Rozdział 2
Klasyfikowanie uczniów
§ 78
- Klasyfikowanie polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
- Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego. Dokonuje się tego w ostatniej dekadzie stycznia.
- Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
- Minimalna liczba ocen bieżących w półroczu, uprawniająca do wystawienia oceny śródrocznej lub oceny na koniec roku szkolnego, wynosi 3.
- Jeśli nauka danego przedmiotu jest zakończona w I półroczu, ocena klasyfikacyjna śródroczna zostaje przepisana na koniec roku.
- Przed każdym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele są zobowiązani do poinformowania ucznia i jego rodziców o przewidywanych ocenach z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania. Czynią to w następujący sposób:
- na dziesięć dni roboczych przed klasyfikacją nauczyciel przedmiotu informuje uczniów i wychowawcę klasy o przewidywanych ocenach i wpisuje je do dziennika w ustaloną rubrykę;
- wychowawca powiadamia rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych i przewidywanej nieodpowiedniej lub nagannej ocenie zachowania;
- przewidywana ocena może ulec zmianie o jeden stopień – z wyjątkiem zmiany oceny dopuszczającej na niedostateczną;
- ostateczne oceny z przedmiotów, a także oceny zachowania, są wystawiane na dwa dni przed klasyfikacją.
- Uczniowi przysługuje prawo ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną z przedmiotu w sytuacji, gdy w ciągu roku dobrze wypełniał swoje obowiązki na lekcjach danego przedmiotu, przystępował do sprawdzianów i odrabiał prace domowe.
- Ustalenie oceny wyższej niż przewidywana z przedmiotu następuje w formie sprawdzianu, jego zakres obejmuje cały materiał zrealizowany w danym roku. Szczegółową formę sprawdzianu określa nauczyciel przedmiotu.
- Ocena ustalona przez nauczyciela przedmiotu na podstawie sprawdzianu mającego na celu podwyższenie przewidywanej oceny rocznej jest ostateczna. Nie może być ona jednak niższa niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna.
- Uczniowi przysługuje prawo ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną zachowania w sytuacji, gdy nie naruszył statutu i regulaminów szkoły. Uczeń w formie pisemnej przedstawia uzasadnienie oceny wyższej, załączając przekonujące dowody spełnienia wymagań na ocenę, o którą wnioskuje. Wychowawca po zapoznaniu się z wnioskiem i konsultacji z innymi nauczycielami ustala ocenę, która jest ostateczna.
- Ustalona przez nauczyciela w sposób zgodny z zasadami wewnątrzszkolnego oceniania niedostateczna ocena klasyfikacyjna na koniec roku szkolnego może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego (dotyczy wszystkich klas).
- Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania wychowawca klasy.
- Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brakuje podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na prośbę jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
- realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki;
- spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców.
- Egzaminy klasyfikacyjne, o jakich mowa w ustępie 14, 15 i 16, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych - jako przewodniczący komisji w obecności drugiego nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć, wskazanego przez dyrektora. Nie dotyczy to ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą, dla którego powołuje się komisję zgodnie z odrębnymi przepisami prawa oświatowego.
- Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający: nazwę zajęć edukacyjnych, imiona i nazwiska nauczycieli przeprowadzających egzamin, termin egzaminu, imię i nazwisko ucznia, zadania, wyniki oraz ustalone oceny. Do protokołu załącza się pracę pisemną ucznia, informację o odpowiedzi ustnej i zwięzłą informację o wykonaniu zadania praktycznego. Protokół jest załączany do arkusza ocen ucznia.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć szkolnych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami.
- Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
- Na wniosek ucznia lub rodzica dyrektor szkoły lub jego zastępca udostępnia uczniowi lub rodzicowi sprawdzoną i ocenioną pracę napisaną podczas egzaminu klasyfikacyjnego.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom edukacyjnych osiągnięć ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w następnym półroczu lub w klasie programowo wyższej, szkoła - w miarę możliwości - stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez:
- pomoc w rozplanowaniu prac, które uczeń powinien wykonać, by uzupełnić braki;
- danie wskazówek i ewentualne zaproponowanie materiałów do samodzielnej pracy w domu;
- umożliwienie dostępu do pomocy naukowych zgromadzonych w szkole w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Oceny klasyfikacyjne roczne ustala się według następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny – 3;
- stopień dopuszczający – 2;
- stopień niedostateczny - 1.
- Oceny bieżące i śródroczne ustala się według skali przedstawionej w ustępie 25, rozszerzając ją poprzez dodanie do oceny bardzo dobrej, dobrej i dostatecznej "plus" lub "minus", a do oceny dopuszczającej "plus".
- Z przedmiotów dodatkowych i nadobowiązkowych może być wystawiona ocena lub wprowadzony zapis w formie słownej „zaliczono”, jeśli nie jest to regulowane odrębnymi przepisami.
- Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:
- zakres wiadomości i umiejętności;
- rozumienie materiału naukowego;
- umiejętność stosowania wiedzy;
- kultura przekazywania wiadomości;
- aktywność na zajęciach.
§ 79
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że śródroczna lub roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu wystawiania tej oceny (zasadami wewnątrzszkolnego oceniania). Zastrzeżenia muszą być zgłoszone w formie pisemnej w terminie do dwóch dni roboczych od zakończenia rocznych zajęć dydaktycznowychowawczych.
- Po stwierdzeniu, że ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję w składzie:
- dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne (w sytuacji braku takiego nauczyciela dyrektor może powołać nauczyciela zatrudnionego w innej szkole).
- W przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej niezgodnie z przepisami prawa przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala się roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Termin sprawdzianu, o którym mowa, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami. Od wyznaczonego terminu nie ma odwołania z wyjątkiem ustępu 7.
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Z przeprowadzenia sprawdzianu, o jakim mowa w ust. 3, sporządza się protokół zawierający: nazwę zajęć edukacyjnych, imiona i nazwiska członków komisji, termin sprawdzianu, imię i nazwisko ucznia, zadania (pytania) sprawdzające, wyniki oraz ustaloną ocenę. Do protokołu załącza się pracę pisemną ucznia, informację o odpowiedzi ustnej i zwięzłą informację o wykonaniu zadania praktycznego. Protokół załącza się do arkusza ocen ucznia.
- Na wniosek ucznia lub rodzica dyrektor szkoły lub jego zastępca udostępnia uczniowi lub rodzicowi sprawdzoną i ocenioną pracę napisaną podczas egzaminu sprawdzającego.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust.3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
Rozdział 3
Kryteria ocen
§ 80
- Ocenę celującą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- opanowanie w całości wiadomości z zakresu programu nauczania realizowanego w danej klasie, treści powiązane ze sobą w systematyczny układ;
- zgodne z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez jakiejkolwiek pomocy nauczyciela;
- samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych;
- poprawny język i styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, klarowna koncepcja wypowiedzi;
- oryginalne i twórcze osiągnięcia ucznia wskazujące na duży samodzielny w nich udział.
- Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- opanowanie całego materiału programowego (koniec roku lub semestru), wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ;
- właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez pomocy nauczyciela;
- umiejętne wykorzystywanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela;
- poprawny język i styl, sprawne posługiwanie się terminologią naukową, klarowna koncepcja wypowiedzi.
- Ocenę dobrą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- opanowanie materiału programowego niepełne, lecz wiadomości logicznie powiązane;
- poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz - inspirowane przez nauczyciela - wyjaśnianie zjawisk;
- stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela;
- nieliczne usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane za pomocą terminów naukowych, wypowiedź klarowna w stopniu zadowalającym.
- Ocenę dostateczną uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu, podstawowe wiadomości logiczne powiązane;
- prawie poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela;
- stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela;
- niewielkie i nieliczne błędy, mała kondensacja wypowiedzi.
- Ocenę dopuszczającą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- wiadomości tylko konieczne, luźno zestawione;
- nierozumienie podstawowych uogólnień i brak umiejętności wyjaśniania zjawisk;
- umiejętność stosowania wiedzy tylko w sytuacjach typowych i z pomocą nauczyciela;
- liczne błędy, nieporadny styl, trudności w formułowaniu myśli.
- Uczeń, który nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Rozdział 4
Ocena zachowania
§ 81
- Ocena zachowania ucznia uwzględnia w szczególności:
- respektowanie ogólnie przyjętych norm etycznych i zasad współżycia społecznego;
- funkcjonowanie w środowisku szkolnym;
- przestrzeganie dyscypliny, frekwencję na zajęciach i terminowe usprawiedliwianie nieobecności.
- Ocenę zachowania śródroczną i na koniec roku ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca, biorąc pod uwagę:
- swoje spostrzeżenia;
- uwagi pracowników szkoły i uczniów przekazywane wychowawcy klasy;
- opinie nauczycieli przekazywane wychowawcy ustnie oraz poprzez dziennik elektroniczny;
- stosunek do obowiązków szkolnych:
- wywiązywanie się z obowiązków szkolnych,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- dbanie o tradycję i dobre imię szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób,
- uczestniczenie w obowiązkowych zajęciach organizowanych przez szkołę,
- szanowanie mienia szkoły, a także mienia wszystkich uczniów,
- przestrzeganie zasad kultury i współżycia społecznego,
- stosowanie się do zarządzeń i poleceń dyrekcji szkoły, nauczycieli,
- przestrzeganie regulaminów pracowni szkolnych oraz innych regulaminów obowiązujących w szkole,
- samodzielność prac pisemnych.
- Przy określaniu oceny zachowania należy uwzględnić samoocenę ucznia dokonaną za pomocą ankiety.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub dysfunkcje rozwojowe, należy na podstawie stosownego orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na zachowanie.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 9.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia należy zgłosić w formie pisemnej w terminie do 2 dni roboczych po zakończeniu rocznych zajęć dydaktycznych.
- W przypadku stwierdzenia, że ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.
- W skład komisji, o której mowa w ustępie 9, wchodzą: dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji; wychowawca klasy; wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący w danej klasie zajęcia edukacyjne; pedagog; psycholog; przedstawiciel samorządu uczniowskiego; przedstawiciel rady rodziców.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: imiona i nazwiska członków komisji, termin posiedzenia komisji, imię i nazwisko ucznia, wynik głosowania, ustaloną przez komisję ocenę zachowania ucznia wraz z uzasadnieniem. Protokół załącza się do arkusza ocen ucznia.
- Ustalona przez komisję, o której mowa w ustępie 9, roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od wystawionej wcześniej oceny.
§ 82
- Ustala się następujące kryteria oceny zachowania:
- Ocenę wzorową uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- wzorowe wypełnianie obowiązków szkolnych,
- usprawiedliwione wszystkie godziny nieobecności,
- aktywne włączanie się w działalność szkoły i klasy,
- postawa koleżeńska, udzielanie innym pomocy z własnej inicjatywy,
- udział w zajęciach pozalekcyjnych,
- nienaganna kultura osobista wobec uczniów i pracowników szkoły,
- respektowanie zasady uczciwego i samodzielnego wykonywania prac i pisania sprawdzianów.
- Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- bardzo dobre wywiązywanie się z obowiązków szkolnych,
- usprawiedliwione wszystkie lub prawie wszystkie godziny nieobecności (dopuszcza się 3 godziny nieusprawiedliwione),
- aktywne uczestnictwo w życiu klasy,
- postawa koleżeńska, udzielanie pomocy w przypadku poproszenia o nią,
- udział w zajęciach pozalekcyjnych,
- przestrzeganie zasad kultury i współżycia społecznego,
- respektowanie zasady uczciwego i samodzielnego wykonywania prac i pisania sprawdzianów,
- spełnianie co najmniej pięciu z wyżej wymienionych warunków, w tym bezwzględne spełnianie warunków b), f), g).
- Ocenę dobrą uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- dobre wypełnianie obowiązków szkolnych,
- usprawiedliwiona większość godzin nieobecności (dopuszcza się 7 godzin nieusprawiedliwionych),
- podejmowanie prób uczestnictwa w życiu szkoły i klasy,
- podejmowanie prób pomagania innym na wyrażoną prośbę,
- sporadyczny udział w zajęciach pozalekcyjnych,
- przestrzeganie zasad kultury osobistej, brak sygnałów o negatywnej postawie wobec innych uczniów,
- respektowanie zasady uczciwego i samodzielnego wykonywania prac i pisania sprawdzianów,
- spełnianie co najmniej pięciu z wyżej wymienionych warunków, w tym bezwzględne spełnianie warunków b), f).
- Ocenę poprawną uzyskuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- spełnianie obowiązków szkolnych w sposób zadowalający,
- do 20 nieusprawiedliwionych godzin nieobecności,
- brak inicjatywy w życiu społeczności klasowej i szkolnej,
- zadowalająca kultura osobista, dopuszczalne drobne niedociągnięcia.
- Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń spełniający następujące kryteria:
- niewypełnianie obowiązków szkolnych w sposób poprawny,
- powyżej 20 nieusprawiedliwionych godzin nieobecności, ale mniej niż 30
- niska kultura osobista,
- zastrzeżenia dotyczące zachowania zgłaszane przez nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- brak uczestnictwa w życiu szkoły i klasy,
- niewypełnianie poleceń dyrekcji i nauczycieli,
- uleganie nałogom i niepodejmowanie walki z nimi.
- Ocenę naganną otrzymuje uczeń spełniający poniższe kryteria:
- niewywiązywanie się z obowiązków szkolnych,
- ponad 30 nieusprawiedliwionych nieobecności,
- niewypełnianie poleceń dyrekcji i nauczycieli,
- niska kultura osobista,
- brak uczestnictwa w życiu klasy i szkoły,
- uleganie nałogom i niepodejmowanie walki z nimi,
- w przypadku popełnienia znaczącego czynu moralnie nagannego uczeń otrzymuje ocenę zachowania naganną, bez względu na inne kryteria.
Rozdział 5
Promowanie uczniów
§ 83
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Uczeń, który uzyskał z przedmiotów obowiązkowych średnią ocen na koniec roku co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
- Absolwent szkoły średniej otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem, jeżeli uzyskał w wyniku klasyfikacji końcowej średnią stopni z wszystkich przedmiotów obowiązkowych co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
- Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał jedną lub dwie oceny niedostateczne może zdawać egzamin/y poprawkowy/e.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego obowiązkowego przedmiotu, pod warunkiem, że przedmiot ten jest realizowany również w klasie programowo wyższej. Rozwiązanie takie ma charakter wyjątkowy i można je zastosować tylko w przypadku, kiedy istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że uczeń jest w stanie nadrobić zaległości, nie zaniedbując jednocześnie materiału bieżącego.
Rozdział 6
Egzamin poprawkowy
§ 84
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej - z wyjątkiem egzaminów z informatyki oraz wychowania fizycznego, które powinny mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia lekcyjne - jako egzaminator;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia lekcyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne. Może to być również nauczyciel uczący w innej szkole.
- Zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne ustala egzaminator, a zatwierdza dyrektor szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: nazwę zajęć edukacyjnych, skład komisji, termin egzaminu, imię i nazwisko ucznia, zadania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemną pracę ucznia, zwięzłą informację o przebiegu egzaminu ustnego i zwięzłą informację o wykonaniu zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Na wniosek ucznia lub rodzica dyrektor szkoły lub jego zastępca udostępnia uczniowi lub rodzicowi sprawdzoną i ocenioną pracę napisaną podczas egzaminu poprawkowego.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. Dyrektor szkoły ustala dodatkowy termin egzaminu poprawkowego uczniowi, który nie przystąpił do niego w wyznaczonym czasie z przyczyn losowych uznanych przez dyrektora za istotne i niezależne od ucznia. W tym wypadku egzamin musi się odbyć najpóźniej do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji, z zastrzeżeniem ustępu 9.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie 5 dni od przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, jeśli uznają, że ocena roczna wystawiona w wyniku egzaminu została ustalona niezgodnie z przepisami prawa. W przypadku potwierdzenia niezgodności procedury z przepisami prawa, dyrektor uruchamia postępowanie analogiczne, jak w wypadku egzaminu sprawdzającego.
Rozdział 7
Zmiany zasad wewnątrzszkolnego oceniania
§ 85
- Dokonanie zmian zasad szkolnego systemu oceniania może nastąpić w terminie nie krótszym niż po roku szkolnym obowiązywania lub po wprowadzeniu odnośnych zmian w prawie oświatowym.
- Propozycję zmian ustala się na podstawie zebranego materiału oceniającego czytelność, sprawiedliwość bądź inne elementy systemu oceniania.
- Zmian zasad wewnątrzszkolnego oceniania innych niż wynikające z przepisów prawa dokonuje się po ich zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski.
- Ewaluację zasad oceniania obowiązujących w szkole przeprowadza się co najmniej raz na cztery lata oraz w przypadku zgłoszonych do dyrekcji uwag.
Rozdział 8
Egzamin maturalny
§ 86
- Dla absolwentów liceum przeprowadza się w szkole egzamin maturalny według zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Nauki w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
- Procedury dotyczące przygotowania i przebiegu egzaminu maturalnego określa na dany rok szkolny Centralna Komisja Egzaminacyjna. Na ich podstawie opracowywana jest wewnątrzszkolna instrukcja przygotowania i organizacji egzaminu maturalnego.