PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG
I WNIOSKÓW w VII Liceum Ogólnokształcącym imienia Juliusza Słowackiego w Warszawie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960roku. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: (Dziennik Ustaw z 2000 roku, numer 98, pozycja 1071)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
(Dziennik Ustaw z 2002 roku, numer 5, pozycja 46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
- Wnoszący skargi i wnioski osobiście do dyrekcji przyjmowani są przez:
- dyrektora,
- wicedyrektora.
- Dyrektor szkoły lub wicedyrektor przyjmują skargi i wnioski osobiście po uprzednim umówieniu się telefonicznym.
- Skargi i wnioski mogą być również wnoszone w formie pisemnej w sekretariacie szkoły, za pośrednictwem poczty, elektronicznej skrzynki podawczej, a także ustnie do protokołu.
- Wzór protokołu, o którym mowa w punkcie 2, stanowi załącznik numer 1 do niniejszej procedury.
- Sekretarz szkoły prowadzi rejestr skarg i wniosków.
- Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
- Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego- anonimy.
- Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:
- liczba porządkowa,
- data złożenia skargi/wniosku,
- informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,
- krótka informacja o sposobie załatwiania sprawy.
- termin załatwienia skargi/wniosku
- imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,
- Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków
- Kwalifikowania spraw jako skargi lub wniosku dokonuje dyrektor.
- Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
- Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie zwrócić sprawę wnoszącemu, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania
- Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach
pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków
- Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
- Imienny wykaz osób upoważnionych do rozpatrywania skarg/wniosków zawiera załącznik numer 2 do niniejszej procedury.
- Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następują dokumentację:
- oryginał skargi/wniosku,
- materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,
- odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
- inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
- Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
- imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
- Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie szkoły przez okres jednego roku, a następnie archiwizowana zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
- Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
- Skargę/wniosek rozpatruje się:
- do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,
- do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,
- do dwóch miesięcy gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana,
- Do siedmiu dni należy:
- przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego, jeśli procedura wymaga pośrednictwa szkoły lub zwrócić ją wnoszącemu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
- przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,
- zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,
- udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.