30 maja 2022
DZIAŁ II STATUTU - CELE I ZADANIA LICEUM
Rozdział 1
Cele i zadania
§ 5
- Liceum jako szkoła publiczna:
- realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa;
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie wynikającym z ramowego planu nauczania;
- realizuje ustaloną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podstawę programową kształcenia ogólnego, a także szkolny program wychowawczo-profilaktyczny;
- przyjmuje do klasy pierwszej uczniów według zasad określonych odrębnymi przepisami;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczną, pedagogiczną oraz opiekę socjalną, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach;
- bierze na siebie obowiązek realizacji celów dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych, jakie określone zostały w jej statucie oraz programie profilaktyczno-wychowawczym;
- zapewnia bezpieczne warunki pobytu w szkole.
- Liceum w działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych respektuje zasady nauk pedagogicznych, a także zobowiązania wynikające z Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka, kierując się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, poszanowaniem ich godności osobistej.
§ 6
- Celem liceum jest:
- kształcenie i wychowanie młodzieży oraz jej przygotowanie do nauki w szkołach wyższych i życia we współczesnym świecie;
- zapewnienie niezbędnych warunków do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego,
duchowego, fizycznego i społecznego; - rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, kształcenie i wychowanie w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, przekazywanie wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych oraz ekonomicznych kraju i świata, o kulturze i środowisku naturalnym;
- umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
- . Cele, o których mowa w ustępie 1, osiągane są przez:
- przekazywanie uczniom nowoczesnej wiedzy pomagającej zrozumieć ich miejsce w świecie oraz umożliwiającej twórcze przekształcanie rzeczywistości;
- zapoznanie z podstawami funkcjonowania państwa i jego instytucji oraz normami współżycia społecznego;
- przygotowanie uczniów do właściwego kształtowania stosunków z otoczeniem oraz świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego wykonywania zadań w życiu rodzinnym i społecznym;
- wyrabianie wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej oraz umiejętności niesienia pomocy słabszym;
- przygotowanie do dalszego kształcenia i podjęcia pracy zawodowej;
- podnoszenie jakości pracy;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na wniosek ucznia, rodzica lub nauczyciela.
Rozdział 2
Formy realizacji zadań szkoły wraz z omówieniem sposobów wspierania
ucznia
§ 7
- Liceum podejmuje działania mające na celu tworzenie optymalnych warunków realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.
- W liceum prowadzone są klasy ogólnokształcące z rozszerzonym zakresem nauczania wybranych przedmiotów. Przedmioty te określa dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
- Szkoła prowadzi działalność innowacyjną.
- Szkoła w miarę możliwości finansowych i organizacyjnych oferuje uczniom zajęcia pozalekcyjne. Przy ich planowaniu brane są pod uwagę sugestie uczniów i rodziców. Harmonogram zajęć pozalekcyjnych opiniuje rada pedagogiczna.
- W celu wzbogacenia procesu dydaktyczno-wychowawczego organizuje się na terenie szkoły sesje naukowe oraz spotkania z przedstawicielami nauki, kultury i sztuki, a poza nim – wycieczki, obozy naukowe i zielone szkoły.
- Szkoła zapewnia opiekę i pomoc uczniom, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebują pomocy i wsparcia.
§ 8
- Dla uczniów mających trudności w nauce i uczniów z zaburzeniami rozwojowymi organizowane są w miarę posiadanych środków finansowych zajęcia pozalekcyjne.
- Szkoła w miarę możliwości zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi. Budynek szkoły nie jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.
- Dla uczniów z uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku zasady sprawowania opieki i udzielania pomocy określane są indywidualnie.
- Uczniów niepełnosprawnych – w razie potrzeby – obejmuje się opieką szkolnego wolontariatu.
- Wymagania edukacyjne nauczyciele dostosowują do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz do możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz ustaleń zawartych w przygotowanym dla ucznia indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
- orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego lub o potrzebie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
- opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującej na potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych, m.in z powodu specyficznych trudności w uczeniu się;
- opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego;
- rozpoznania indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia nieposiadającego orzeczenia ani opinii, dokonanego przez nauczycieli i specjalistów na terenie szkoły i stanowiącego powód do objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole.
§ 9
- W szkole udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna polegająca na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych ucznia.
- Uczniowie mogą korzystać w szkole z pomocy psychologiczno-pedagogicznej na wniosek własny lub rodzica (prawnego opiekuna) albo w efekcie dokonanych przez nauczycieli obserwacji i wstępnego rozpoznania potrzeb ucznia, w tym potrzeby objęcia taką pomocą.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się zawsze na zasadach dobrowolności, z zastrzeżeniem ustępu 4.
- W przypadku, gdy uczeń nie wyraża zgody na spotkanie ze specjalistą udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, a z rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów wynika, iż pomoc taka jest uczniowi niezbędna, o konieczności takiej informowani są rodzice ucznia. W takiej sytuacji, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, wychowawca klasy i dyrekcja szkoły mają prawo wystąpić do rodziców ucznia z prośbą o dostarczenie aktualnego zaświadczenia o korzystaniu z pomocy psychologiczno-pedagogicznej poza szkołą.
- Szkoła współpracuje w zakresie zapewnienia uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dostępu do niezbędnych konsultacji z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Adres i dane kontaktowe poradni przekazywane są rodzicom i uczniom na spotkaniach z wychowawcą, umieszczone są na stronie internetowej szkoły i w widocznym miejscu w szkole.
§ 10
- Uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji socjalnej mają prawo do ubiegania się o przyznanie pomocy materialnej w postaci:
- dofinansowania zakupu podręczników szkolnych;
- korzystania z dofinansowanych posiłków w stołówce szkolnej;
- zasiłków losowych;
- zapomóg i innych dofinansowania.
- Zasady przyznawania wyżej wymienionej pomocy określają odrębne przepisy.
§ 11
- W porozumieniu z organem prowadzącym liceum organizuje opiekę pielęgniarską dla uczniów.
- Do zadań szkoły w zakresie promocji i ochrony zdrowia należą:
- promowanie zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego;
- przygotowywanie w szkolnej stołówce zdrowych obiadów, propagowanie idei zdrowego żywienia sprzyjającej prawidłowemu rozwojowi fizycznemu ucznia;
- udział uczniów w konkursach poświęconych tematyce promocji i ochrony zdrowia;
- udział w akcjach o charakterze ekologicznym;
- promowanie zbiórki odpadów i segregacji śmieci.
Rozdział 3
Program wychowawczo-profilaktyczny
§ 12
- Głównym celem działalności wychowawczo-profilaktycznej liceum jest wszechstronny rozwój osobowości ucznia. Nauczyciele i pracownicy, wspierając rodziców, dążą do wychowywania młodzieży w duchu umiłowania ojczyzny, poszanowania prawa, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla człowieka. Będą to osiągać poprzez kształtowanie postaw moralnych i obywatelskich uczniów zgodnych z ideami demokracji.
- Działalność profilaktyczna realizowana jest w ścisłym powiązaniu z treściami wychowawczymi, koncentrując się na problematyce zdrowego stylu życia, zapobiegania uzależnieniom i innym zachowaniom ryzykownym, dostarczaniu uczniom, rodzicom i nauczycielom niezbędnych w tym zakresie umiejętności i wiedzy.
- Działania o charakterze wychowawczym skierowane są do uczniów, natomiast działania o charakterze profilaktycznym - do uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Działalność wychowawczo-profilaktyczna prowadzona jest przez wszystkich pracowników szkoły.
- Szkoła realizuje działalność profilaktyczno-wychowawczą w oparciu o program wychowawczo- profilaktyczny.
- Przy przygotowaniu i realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego obowiązują zasady:
- program wychowawczo-profilaktyczny przygotowuje się w oparciu o przeprowadzoną pod koniec każdego roku szkolnego w formie ankiety diagnozę potrzeb i problemów występujących w szkole oraz wyniki badań przeprowadzanych w ramach ewaluacji pracy szkoły oraz doraźnie;
- za przeprowadzenie diagnozy wykorzystywanej do opracowania programu wychowawczo- profilaktycznego odpowiada psycholog i pedagog szkolny;
- program wychowawczo-profilaktyczny oraz zmiany do niego wprowadzane uchwalane są przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną;
- wychowawcy klas wspólnie z rodzicami i uczniami, uwzględniając potrzeby środowiska lokalnego, opracowują i realizują plany wychowawcze klas oparte na programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły.
§ 13
- W działaniach wychowawczych szkoły za główne zasady uznaje się:
- podmiotowe traktowanie ucznia;
- wspieranie rodziców w ich obowiązkach wychowawczych;
- kierowanie się dobrem ucznia oraz społeczności szkolnej w sytuacjach problemowych.
- Główne zadania wychowawcze to:
- kształtowanie osobowości ucznia jako jednostki umiejącej oceniać własne zachowanie, przyjmującej odpowiedzialność za efekty własnej pracy, rozwijającej swoje zdolności intelektualne, podejmującej decyzje i skuteczne działania z poszanowaniem prawa, posiadającej umiejętność planowania i organizowania swojej nauki, umiejącej radzić sobie w trudnych sytuacjach, dbającej o zdrowie i rozumiejącej rolę higieny w życiu, odczuwającej potrzebę kontaktu z przyrodą, uczestniczącej w wydarzeniach kulturalnych;
- kształtowanie osobowości ucznia jako członka społeczeństwa, który umie współpracować, słuchać oraz zajmować stanowisko w dyskusji, potrafi argumentować oraz bronić własnego punktu widzenia, szanuje godność każdego człowieka, umie dokonywać wyborów, rozumie znaczenie kultury osobistej w relacjach z innymi ludźmi, zna zasady prawidłowego zachowania się i przestrzega ich, umie tworzyć i kultywować tradycję, rozumie wartość koleżeństwa, przyjaźni i miłości;
- kształtowanie osobowości ucznia jako członka współczesnej cywilizacji, który zna swoje prawa i obowiązki, poznaje dziedzictwo kultury narodowej w perspektywie kultury światowej, szanuje ludzi innych narodowości i wyznań, potrafi odpowiednio zachować się w stosunku do osób starszych, inwalidów, ludzi odmiennych kulturowo, dostrzega zagrożenia uzależnień, szanuje wspólne dobro;
- kształtowanie i rozwijanie podstawowych dla zdrowego i satysfakcjonującego życia cech: autonomii, odpowiedzialności, kompetencji społecznych;
- pobudzanie i inspirowanie pozytywnej aktywności młodzieży;
- nauczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- wspieranie i kształtowanie postaw prospołecznych i umiejętności współdziałania z innymi;
- dostarczenie rzetelnej wiedzy na temat zdrowego stylu życia, zagrożeń i zachowań ryzykownych, ich konsekwencji dla życia i zdrowia jednostki oraz negatywnych skutków społecznych.
Metryczka
Wytworzono: | 2022-05-30 13:58 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2022-05-30 19:55 | przez: Marcin Kozłowski |
Zmodyfikowano: | 2022-05-30 13:51 | przez: Marcin Kozłowski |
Podmiot udostępniający: | Buletyn Informacji Publicznej VII Liceum Ogólnokształcącego imienia Juliusza Słowackiego w Warszawie | |
Odwiedziny: | 427 |
Rejestr zmian
- [2022-05-30 13:51:31]Marcin KozłowskiMarcin Kozłowski